Praktijkvoorbeelden
Het eenduidig aanleren van risicovolle en voorbehouden handelingen
In de zorgpraktijk kom je veel verschillende werkwijzen tegen. Ieder doet het volgens zijn eigen kennis en kunde en heeft het ooit zo van iemand geleerd of door praktijkervaring een eigen werkwijze ontwikkeld. Vaak onderbouwd met argumenten om het zo te doen. Deze verschillende werkwijzen maken het heel lastig om studenten of nieuwe collega's te laten wennen aan een werkwijze in de praktijk. Studenten en nieuwe collega's voelen zich hierdoor vaak onzeker en dit komt omdat zij verschillende informatie krijgen van verschillende collega's. En zij moeten dan kiezen wat voor hen werkt. Hierdoor zou het inwerken ook meer tijd kosten. Op een aantal afdelingen in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) worden de voorbehouden handelingen aangeleerd door middel van Job Instruction trainingen. Studenten en nieuwe collega's geven aan dat zij het fijn vinden om duidelijke instructies te krijgen en tijdens de training wordt ook geoefend in de vaardigheden. We zien dat dit de inwerkperiode bespoedigd. Collega's worden dus beter en sneller ingewerkt door de vaste standaarden.
Learning Community
Deze collega's worden ingewerkt op de Learning Community. Na de Job Instruction trainingen worden de vaardigheden onder begeleiding in de praktijk geoefend. Na een aantal weken oefenen worden de vaardigheden getoetst door één van onze assessoren op de werkvloer. Na het toetsen zijn de collega's zelfstandig bevoegd om de vaardigheden in de praktijk uit te voeren. Het gaat hierbij om gediplomeerd verpleegkundigen.
Het aanleren van een veranderde werkwijze
In 2023 heeft er een verandering plaatsgevonden in het aanprikken van de Port a Cath. Waar dit voorheen met steriele handschoenen werd gedaan wordt dit nu zonder handschoenen uitgevoerd. Hierbij is een goede handhygiëne extra belangrijk. Het is vooral belangrijk dat de handeling goed wordt uitgevoerd maar in deze taak is het ook belangrijk dat de verpleegkundigen goed weten wanneer de handhygiëne moet worden toegepast. Zo kan de handeling a septisch worden uitgevoerd en kan een infectie worden voorkomen. Door inzet van Job Instruction training en een eenduidig protocol kunnen we zeggen dat we een nieuwe werkwijze hebben geïmplementeerd volgens de vernieuwde standaard.
Vastleggen van kennis van ervaren medewerkers (die mogelijk in de aankomende jaren het vak gaan verlaten)
De Job Instructeurs maken samen taakanalyses. De kneepjes van het vak worden hierin vastgelegd. De zo belangrijke kennis en vaardigheden van ervaren collega's vormen de basis van de praktijktraining. Voor iedere praktische vaardigheid die met Job Instruction wordt aangeleerd wordt een taakanalyse opgesteld. Streven is altijd om evidence based practice te verwerken in de taakanalyses. Als er veranderingen zijn in materiaal/ kennis, protocollen of richtlijnen dan is er aanleiding om een taakanalyse te wijzigen. Dit is een taak van de auteur van de taakanalyse. Borging van dit systeem kan per instelling worden bepaald.
Bovenstaande praktijkbeelden zijn onder andere gemaakt op de afdeling oncologie (Leids Oncologisch centrum Klinisch Electief- LOKE) in het LUMC.
Voor meer informatie klik op het beeldmerk.



